16.09.2024 |
Kompetence dítěte před vstupem do základní školy dle RVP PV Třída „ Zelená pastelka " Cílem Školního vzdělávacího programu mateřské školy „ V zahradě „ Liberec je dosažení níže uvedených kompetencí dětí dle jejich možností a schopností.
Fyzický rozvoj a pohybová koordinace Dítě se svléká, obléká, obouvá a zvládá používat knoflíky, zip, tkaničky, rukavice. Dítě používá příbor, nalije si nápoj a stoluje čistě. Dítě používá kapesník - vysmrká se, umyje se a osuší, použije toaletní papír a spláchne. Dítě posbírá a uklidí předměty na určené místo a srovná je.
Citová samostatnost a kontrola svého chování Dítě zvládá odloučení od rodičů. Dítě vystupuje samostatně - prezentuje názor, svůj souhlas a nesouhlas. Dítě je emočně stálé bez výkyvů v náladách. Dítě přiměřeně reaguje na drobný neúspěch, dovede odložit přání na později, přizpůsobí se konkrétní situaci.
Jazykové, řečové a komunikativní dovednosti Dítě správně vyslovuje všechny hlásky. Dítě mluví ve větách a dovede vyprávět příběh. Dítě užívá správně rodu, čísla, času a tvarů slov. Dítě má přiměřenou slovní zásobu. Dítě přirozeně a srozumitelně hovoří s dětmi i dospělými.
Koordinace ruky a oka Dítě zručně zachází s předměty denní potřeby, hračkami a nástroji (stavebnice, modelína, nůžky, štětec, pastelka, papír). Dítě správně drží tužku, obkresluje, vybarvuje a tahy vede plynule. Dítě zvládá činnosti s drobnými předměty (korálky, céčka, přírodniny). Dítě umí napodobit geometrické tvary, popř. velká tiskací písmena. Dítě se pokouší rozlišovat pravou a levou stranu na sobě i v prostoru (může chybovat). Dítě řadí prvky zleva doprava.
Zrakové a sluchové vjemy Dítě rozlišuje znaky předmětů - barvy, tvary. Dítě rozkládá slovo na slabiky, rozezná počáteční hlásku, slabiky vytleská. Dítě najde rozdíly mezi obrázky, doplní detaily. Dítě rozliší jednoduché obrazové symboly a znaky (číslice, písmena). Dítě označí, co se změnilo, co chybí, co je nového v jeho okolí.
Logické a myšlenkové operace, orientace v matematických pojmech Dítě ukazuje na prstech, počítá na prstech a počítá po jedné počet. Dítě vyjmenuje číselnou řadu a spočítá počet prvků do 5 - 10. Dítě porovná 2 soubory prvků o menším počtu a určí, který je větší. Dítě rozpozná čtverec, obdélník, trojúhelník a kruh a pojmenuje je. Dítě třídí, seskupuje a přiřazuje předměty dle stanoveného kritéria. Dítě řeší jednoduché hádanky, labyrinty, úlohy. Dítě chápe pojmy časoprostorové, označí pojmy velikosti a hmotnosti.
Pozornost a schopnost si zapamatovat a vědomě se učit Dítě se soustředí na 10- 15 min. Dítě si dokáže pamatovat, co prožilo, vidělo a slyšelo a reprodukovat to. Dítě si pamatuje básně, písně. Dítě dovede přijmout úkol a přiměřeně se mu věnovat, úkol dokončí. Dítě postupuje podle pokynů a pracuje samostatně.
Sociální samostatnost a vnímavost Dítě zdraví, poděkuje, poprosí, omluví se. Dítě komunikuje s vrstevníky i dospělými bez větších problémů. Dítě se zapojí do práce ve skupině a učí se spolupracovat. Dítě se přiměřeně dohaduje, vyslovuje názor a obhajuje ho. Dítě dodržuje pravidla skupiny, která jsou předem dána. Dítě se chová citlivě a ohleduplně (dělí se o hračky, pamlsky, všímá si, co potřebuje druhý).
Kulturnost a tvořivost Dítě dokáže poslouchat a sledovat literární, dramatické, filmové a hudební představení. Dítě se dokáže zaujmout výstavou obrazů a historických předmětů, návštěvou v ZOO a Botanické zahradě, výukou ekoprogramů. Dítě je schopno zúčastnit se dětských programů, slavností a sportovních akcí. Dítě se zajímá o knihy. Dítě zná písně, básně, rozlišuje a dodržuje rytmus. Dítě vytváří, modeluje, kreslí, maluje, vyrábí. Dítě hraje námětové, konstruktivní, dramatické hry.
Orientace ve známém prostředí, v okolním světě Dítě se vyzná doma, ve škole, pozná nejbližší okolí. Dítě zvládá praktické činnosti (vyřídí vzkaz, řekne si o potřebnou věc, o pomoc, samostatně se obslouží). Dítě ví, jak se má chovat ve škole, na veřejnosti, v divadle apod. Dítě má přiměřené poznatky ze živé a neživé přírody, kultury, rozumí běžným okolnostem a jevům, orientuje se v dopravních prostředcích. Dítě má povědomí o širším prostředí a o naší zemi (země, planety, národy, světadíly). Dítě se chová přiměřeně a bezpečně ve školním prostředí a na veřejnosti. Dítě zná faktory ohrožující a poškozující zdraví (kouření, šikana, drogy, nevhodná strava).
Zpracovala: Libuše Jačková třídní pedagog „Zelené pastelky „ |