Komunitní kruh / Název je od slova
komunita, společenství /
Cílem práce s dětmi v komunitním kruhu je rozvoj vztahů, vytváření soudržnosti, pocitu sounáležitosti a přijetí každého
dítěte, rozvoj jeho emocionality a vytváření bezpečného klimatu třídy. Je to
metoda základního významu vycházející z principů Rámcového vzdělávacího
programu pro předškolní vzdělávání.
Zcela nutnou podmínkou pro naplňování tohoto cíle je vytvoření
pocitu bezpečí u
každého dítěte, které se komunitního kruhu účastní. Pro jeho navození má komunitní kruh svá čtyři základní
pravidla, která je třeba dodržovat. Jimi se také komunitní kruh odlišuje od
ostatních typů kruhů používaných ve vzdělávání.
čtyři pravidla komunitního kruhu
1. Pravidlo naslouchání
Naslouchání je dovednost, která patří mezi základní předpoklady
dobrých vztahů. Je výrazem respektu k druhým lidem, podmiňuje úspěšnou
komunikaci. Umět naslouchat je stále
vzácností i mezi dospělými. Bez naslouchání nemůže komunitní kruh plnit svou
úlohu. Velkou pomocí
pro zajištění vzájemného naslouchání je první pravidlo - právo
mluvit má jen ten, kdo má v ruce drobný předmět (kamínek, kaštan,
mušličku...), který je předáván postupně po kruhu z ruky do ruky. Ostatní mu
naslouchají, to znamená, že ho nepřerušují, nekladou žádné
otázky, ani žádným způsobem nekomentují, co říká. Toto pravidlo
platí v komunitním kruhu pro všechny stejně, tedy i pro pedagoga. Ani on do
řeči dítěte nevstupuje.
Výjimečně se může vyskytnout závažný důvod pro to, aby někdo z
účastníků komunitního kruhu vstoupil do řeči dítěte, které má v ruce např. kamínek.
V takové situaci je třeba si kamínek vyžádat, říci krátce, co je třeba, a
kamínek opět vrátit - buï stejnému kamarádovi, nebo dalšímu vedle něj. Jedním z
důvodů tohoto zásahu může být porušení některého ze čtyř pravidel komunitnímu
kruhu.
2. Právo nemluvit
Kamínek putuje po kruhu z ruky do ruky. Když se kamarád, na
kterého přišla řada, nechce vyjádřit, předá bez vysvětlování kamínek dál. Toto pravidlo vytváří pocit bezpečí.
V žádném případě nikdo - ani děti, ani pedagog nenaléhají, aby dotyčný
"něco řekl". I když některé
dítě nepromluví v komunitním kruhu třeba celý školní rok, nikdy nezazní ani
"nevinná" poznámka:
" Honzíku, ty jsi nám ještě nikdy nic neřekl. Nechceš
třeba teï?" Už to, že kamarád kamínek přijme a zase předá dál,
vyjadřuje jeho zapojení do skupiny, to, že je její součástí.
Právo nemluvit má ještě další velký význam - učí děti, že mohou
odmítnout, učí rozhodovat se sám za sebe. Dovednost "říci ne" je
významnou komunikační dovedností. Je součástí dovedností, které mohou pomoci
dítěti odolat nátlaku vrstevníků například při jejich nevhodném chování.
Děti mají příležitosti si tuto dovednost osvojovat i v jiných
činnostech nabízených během dne.
3.Pravidlo úcty
Toto pravidlo znamená, že o nikom nemluvíme nepěkně, nikoho
konkrétního nekritizujeme (ani
přítomnou, ani nepřítomnou osobu), nikomu se nevysmíváme. Dokonce
ani nezpochybňujeme, co kdo v kruhu říkal. Tato zásada se promítá v tom, že v
komunitním kruhu se přímo nereaguje na to, co řekl někdo předtím (to je
naopak základní rys diskusního kruhu), ale řadí se názor vedle názoru.
Otázky do komunitního kruhu klade pedagog na obecné úrovni, aniž
by jmenoval konkrétní děti, například: jak se cítíme v určité situaci - když nás někdo ruší , jak vnímáme
určité souvislosti - co nám přináší spolupráce, jaké vidíme
příčiny nějakého chování -proč některý kamarád často vykřikuje.... Z
tohoto pravidla vyplývá, že komunitní kruh nepoužíváme k přímému řešení
konkrétních situací ve třídě - komunitní kruh je pro nás ostrovem bezpečí , i
pro ty, kteří ve svém chování chybují.
4. Pravidlo diskrétnosti, zachování soukromí
Dodržování posledního pravidla je důležité pro to, aby se děti v
komunitním kruhu neobávaly, že to, co řeknou, budou za chvíli vědět i ostatní
děti ve školce nebo rodiče. Každý může zvážit, co
řekne druhým a co si nechá pro sebe. Pedagog s dětmi vytváří
důvěrnou atmosféru i pro případ, že by
chtěl někdo z dětí mluvit s pedagogem mezi čtyřma očima.
Způsoby předávání např. kamínku
Drobný kamínek, který symbolizuje právo mluvit, se snadno předává
z ruky do ruky. Je
příjemný do dlaně a neodpoutává pozornost, která se zaměřuje na
to, co se v komunitním kruhu říká. Kamínek zůstává delší dobu stejný a mění se
až na přání dětí. Je určitým rituálním prvkem, který umožňuje beze slov
vyjádřit "já sem patřím".
Pracovní postup s komunitním kruhem
Základní postup - pedagog
zadá otázku do komunitního kruhu a buï na ni odpoví jako první nebo podá kamínek dítěti po své pravici či
levici a hovoří až jako poslední. Také může kamínek podržet na otevřené
natažené dlani - nabídnout ho, aby si ho vzal ten kamarád, který chce odpovídat
jako první, a od něho se pak už předmět předává po kruhu. Předávání po kruhu má
své velké přednosti - hovoří i ty děti, které by se samy aktivně nepřipojily.
Nikdy si děti samy nevybírají, komu kamínek předají.
Otázky do komunitního kruhu
Klíčovou úlohu zde hraje dobře zvolené téma a formulace otázky.
Aby se dodržela zásada pocitu bezpečí, formuluje pedagog otázky v první osobě
množného čísla - co my děláme, cítíme... nebo ve třetí osobě
jednotného i množného čísla - co děti dělají, cítí..
Je důležité, aby se děti do kruhu těšili. Když s kruhem
začínáme, poměrně dlouho
mluvíme především o hezkých a pozitivních věcech.
Například:
- Co se nám dnes
(tento týden) povedlo...
- Co nového jsme
se naučili (dneska, tento týden)...
- Co si
představíme, když se řekne ... (zima, pohádková krajina, dobrodružství...)
- Jaké to asi je
být... (psem, indiánem, hrdinou, maminkou...)
Teprve, když se mezi dětmi vytvoří důvěra, když se komunitní kruh
stane součástí života třídy, začínáme hovořit o emočně náročnějších otázkách.
Otázky se mohou týkat:
1. pocitů
2. možností jednání
3. motivů jednání
4. rozpoznání projevů chování
Například:
- Jak poznáme,
že... (je někdo náš kamarád, že někoho něco trápí...)?
- Proč někdo... (
nepomůže druhému, pomůže druhému, i když kvůli tomu musí udělat něco
nepříjemného, nemluví někdy pravdu, snadno se urazí...)?
- Co můžeme
dělat, když ...(někdo předbíhá ..., ubližuje slabšímu...)?
- Jak nám (dětem,
lidem) je, když... (se máme k něčemu přiznat, když nám někdo neříká
pravdu...)?
Otázky pedagog volí přiměřené věku dětí, přichází s novými
formulacemi a tématy.
Když například některé z dětí stále vykřikuje, pedagog volí
následující otázku:
Jak je kamarádovi, když chce mluvit a jiný vykřikuje a ruší ho?
Proč tak někdo někdy vykřikuje, i když ví, že by se to nemělo?
Co nám může pomoci, abychom nevykřikovali a nerušili ostatní?
Co můžeme dělat, když nás někdo ruší? Na čem se můžeme domluvit?
Jak často děláme komunitní kruh
Začínáme v pondělí ráno povídáním o víkendu a končíme v pátek reflexí (Co se nám tento týden
povedlo, co zajímavého jsme se naučili?)
Využíváme jej k emočnímu
naladění k právě probíranému tématu -Jak je nám, když jsme nemocní...
jak se cítíme když nás někdo pohladí...
Komunitní kruh trvá tak dlouho, dokud děti udrží pozornost.
Závěr
Komunitní kruh je jedním z nejlepších nástrojů budování vztahů,
rozvoje emoční inteligence. "Vedlejším produktem" je rozvoj slovní
zásoby, dovednosti naslouchat, projevit své názory i city před ostatními.
Protože zasahuje do citlivých osobních oblastí, je třeba, abychom
s ním zacházeli velmi zodpovědně, abychom si byli vědomi jeho rizik.
Komunitní kruh je nástrojem prevence šikany i dalších sociálně
patologických jevů.
Literatura:
Kopřiva, P.: Komunitní kruh a škola. Původně publikováno v
časopise RATOLEST, únor 2000.
Kopřiva, P. - Nováčková |