|
RODIčOVSKÁ
PORADNA TřÍDY „
MODRÁ PASTELKA „
ROZVOJ
DÍTěTE VE 3-4 LETECH
ROZUMOVÝ
ROZVOJ
V období
okolo 3-3,5 roku dokáže dítě říct své jméno a jména svých sourozenců,
zná již více než 1000 slov a začíná tvořit všeobecnější pojmy. Dokáže
správně řadit slova ve větě, začíná tvořit souvětí. Poměrně zřídka
však umí užívat některé předložky a spojky. čím více se blíží ke 4.
roku života, tím více se podobá řeč z gramatického aspektu
normě. Dokáže již tvořit některé protiklady, zpaměti říká jednoduché
básničky. Jeho slovní zásoba neustále roste a dítě umí tvořit i
souvětí podřadná. Při vyslovování a také fonetické diferenciaci (tj.
rozlišení jednotlivých hlásek sluchem) má ještě problémy, zvláště
s hláskami, které jsou sluchově příbuzné, nebo se těžce
vyslovují. V tomto věku některé děti nastupují do mateřské školy
a rodiče by je k tomu měli připravit. Adaptace na nové prostředí
tak proběhne bez potíží a dítě bez přítomnosti matky citově nestrádá
a začlení se do společnosti vrstevníků. Pobyt dítěte v mateřské
škole podporuje celkový rozvoj dítěte, zejména rozvoj řeči. V tomto
období dítě často pátrá po příčinách jevů, které se mu snažíme
přístupným způsobem vysvětlit v odpovědi na otázku „proč".
Dítě
by mělo zvládnout:
K čemu
děti vést:
TěLESNÝ
VÝVOJ
Podporovat
správný růst a funkční vývoj, zabezpečovat dětem dostatek tělesné
aktivity, klást důraz na každodenní pobyt dítěte venku, zvyšovat jeho
odolnost a zdraví otužováním.
Provádět
jednoduchá dechová cvičení, vědomé uvolnění celého těla, procvičování
a uvolňování svalstva celého těla, uvolňování ruky, zápěstí a prstů.
Dítě
by mělo zvládnout:
K čemu
děti vést:
ESTETICKÉ
VNÍMÁNÍ
Hudební
a pohybový projev
Dítě
by mělo zvládnout:
Výtvarný
projev
Dítě
by mělo zvládnout:
Modelování
Dítě
by mělo zvládnout:
„Dítě
je knihou, ze které máme číst a do které
máme psát." (Rosegger)
Přejeme
Vám i nám hodně sil, času a lásky, které můžeme společně Vašim dětem
dát a těšíme se na každý nový den, kdy nám všem šikovní kluci a holky
udělají radost. |