|
Mateřská škola „V zahradĕ" Liberec,
Žitavská 122/68, příspĕvková organizace
Příloha
TVP - „ Žlutá pastelka" - skupinová logopedická péče
plán
artikulace
Září
|
Zjištĕní
stavu dorozumívacích schopností dĕtí.. Záznam výslovnosti
jednotlivých
dĕtí. Orientační
vyšetření sluchu, vyšetření porozumĕní řeči, fonetické
diferenciace, celkové motoriky,i řečových orgánu, laterality.
|
Dechové hry |
Nácvik
správného nádechu a výdechu, žebernĕ-brániční dech a dýchání
nosem.
|
Motorika |
Umĕt
rozlišit horní a dolní ret, stisk rtu, špulení a olizování rtu.
Procvičování mĕkkého hlasového začátku (doprovod mĕkkého
pomocného gesta, navozování pocitu uvolnĕnosti, začínáme vokálem
u, pokračujeme a,o,e,i)
|
Artikulace |
Samohlásky P,B,M |
Grafomotorika |
Vždy
s říkadly, kresba uzavřené kružnice, kresba lomené linie,
spojení pohybu a řeči.
|
|
říjen |
Skupinové i individuální
doploování záznamu o dĕtech, lateralita |
Dechové
hry
|
Prodlužování
lehkého výdechu s přesným nádechem nosem. Přídechových hrách
používáme i hmat. (jedna ruka před ústy, druhá na břiše,
sledujeme pohyb břicha)
|
Motorika
|
Automasáž
mluvidel-masáž dásní před i za zuby (kolotoč) , střídavá masáž
mĕkkého a tvrdého patra špičkou jazyka. Nácvik tenze-špičatý
jazyk, napjatý, povolený, placka.
|
Artikulace
|
F,V,D,N
|
Grafomotorika
|
Práce
s grafickými listy, spojování šikmých a vodorovných čar
pomocí bodu, se slovním doprovodem, kreslení jak padá lístek,
kouř apod.
|
|
|
Listopad
|
Dechové hry |
Nacvičujeme hluboký nádech,
přičemž dĕti vedeme ke správnému držení tĕla v poloze vleže,
vsedĕ a ve stoje. Při nácviku výdechu, který postupnĕ
prohlubujeme a prodlužujeme, učíme dĕti cílevĕdomĕ ovládat
výdechový proud (např: hra na slalom, foukání do papírku,
kouzelný míček apod. |
Motorika |
Ruzné pohyby jazyka, určovat
polohu jazyka, ovládání celého jazyka (vysouvání a zasouvání
jazyka do úst, krouživý pohyb jazykem, kmitání apod.)
Napodobování ruzných zvuku, říkadla, písnĕ. |
Artikulace |
?, I,
O, Mĕ, Pĕ, Vĕ, J
|
Grafomotorika |
Napodobování
pohybu kyvadla hodin, kresba vlnovky podle říkadla, kreslení
smyček apod.
|
|
Prosinec
|
Dechové hry |
Prodloužený dechový proud
s fonací, dechové hry v kombinaci s hlasovými
cvičeními (fonace ruzných zvuku, zpĕv. slabik apod.) vytváření
předstupnĕ k nácviku esového dýchání. |
Motorika |
Ovládání stran jazyka (mystička,
trubička), procvičení hybnosti hrotu jazyka (vysunutí jazyka-
pohyb špičky k levému a pravému koutku, krouživý pohyb
špičky jazyka, pohyby dopředu, vzhuru apod. Hmatem rozlišovat
tvrdý a mĕkký předmĕt. |
Artikulace |
Diferenciace T-?, D-I, N-O, H,
CH, K, G |
Grafomotorika |
Houpavý
pohyb za doprovodu říkadla, obtahování ruzných jednoduchých
obrázku, kreslení obloučku, koleček
|
|
Leden
|
Dechové hry |
Dlouhý nádech, krátký výdech a
obrácenĕ. Po zvládnutí správného řečového dýchání je duležité
nejen naučit se dobře nadechovat, a vydechovat, ale osvojit si i
fázi dechové pauzy (zklidnĕní) a poté naučit se šetřit dechem a
procvičit dechovou výdrž. |
Motorika |
Procvičování hybnosti hrotu
jazyka (pohyby špičky k pravému a levému koutku, krouživý pohyb,
pohyby dopředu, olizování patra, apod.) Fixace postavení mluvidel
před zrcadlem. |
Artikulace |
L, C, S |
Grafomotorika |
Kresba
oblouku, lomené čáry, spojování bodu, vlnovky
|
Únor
|
Dechové hry |
Učit se šetřit dechem,
procvičovat dechovou výdrž. Střídání silného a slabého výdechu. |
Motorika |
Procvičování polohování hrotu
jazyka, procvičování napĕtí jazyka v artikulačním postavení
za horními řezáky (mlaskání, olizování horního patra apod.)
Uvoloování jazyka, cvičení mimických svalu, cvičení řečové
regulace motoriky a motorických funkcí rukou. Napodobování zvuku
s ohmatáváním hrdla-vibrace. |
Artikulace |
Z, diferenciace hlásek C S Z
č Š |
Grafomotorika |
Kresba přerušovaných obloučku,
kliček, obtahování obtížnĕjších tvaru, kresba svislých, rovných a
přerušovaných čar. |
Březen
|
Dechové hry |
Slabý
a silný prodloužený výdech, nafukování tváří. Usmĕrnit výdech,
zadržení dechu, výdrž, výdech s fonací. Přerušovaný
výdechový proud s fonací.
|
Motorika |
Nafukování tváří, smĕjeme se,
mračíme se, prskání, rozkmitání jazyka, rtu, mlaskání, špulení,
oddalování a přibližování zubu apod. |
Artikulace |
Ž
diferenciace č Š Ž
|
Grafomotorika |
Kresba
spirály, dlouhé krátké čáry
|
Duben
|
Dechové
hry
|
Ruzné
foukací hry ve dvojicích. Nafukování balónku. Nádech nosem,
zadržení dechu, výdech s fonací.
|
Motorika |
Přehnaná
artikulace hlásek A E I O U, špulení rtu, lehké otvírání rtu,
prodlužování hlásek. Otvírání úst-hodnĕ, málo, olizujeme se,
uvolnĕní dolní čelisti, „zobáček"-špulení rtu
|
Artikulace |
Diferenciace
C-č, S-Š, Z-Ž, celková diferenciace sykavek
|
Grafomotorika |
Kresba
šikmých čar-nahoru-dolu,kresba rovných i přerušovaných, svislých
i vodorovných čar. Kresba vlnovek svislých i vodorovných.
|
Kvĕten
|
Dechové
hry
|
Dechové
hry v leže, ve stoje, při chuzi. Přerušovaný nádech.
Nádech-zadržení dechu-výdech-zadržení dechu. Prodloužený i
přerušovaný výdech. Výdech s vokálem i pohybem.
|
Motorika |
Rozkmitávání
jazyka, rtu, vyplazování jazyka co nejvíce pomalu, rychle,
cvrnkání jazyka o horní ret apod.
|
Artikulace |
Diferenciace
sykavek R
|
Grafomotorika |
Kresba
ruzných čar, obtahování, dokreslování, elipsy, vlnovky, lomené
čáry ve vodorovné poloze.
|
|
červen
|
Dechové
hry
|
Dokonale
ovládat dech.
|
Motorika |
Kleš?ové
stisknutí zubu na sebe, špulení a roztahování rtu, kmity
jazyka-pomalu a rychle.
|
Artikulace |
ř ,
opakování všech hlásek
|
Grafomotorika |
Spirály,
lomené čáry ve vodorovné poloze.
|
|
|
|